TWEE GENERATIES
Reisconsulent
‘HET SAMENSTELLEN VAN REIZEN IS LEUKER GEWORDEN’
Tekst Melissa Hogenboom Fotografie Marcel Bakker

‘DE HOSTESS KON TER PLAATSE PROBLEMEN VOOR JE OPLOSSEN’
Lyanne (54) en Silvia (27) zijn reisconsultent. Lyanne zit al 34 jaar in het vak, Silvia net een jaar. Door de komst van internet, de steeds beter betaalbare vliegtickets én het coronavirus is het beroep door de jaren heen behoorlijk veranderd. ‘Eind jaren tachtig kon je niet zo makkelijk zelf een ticket boeken. Tegenwoordig is iedereen zelf reisconsulent.’
Ze weet nog goed hoe hard een ticketprinter klonk. Lyanne: ‘Ik begon mijn carrière bij een reisbureau voor zakenreizen. Ik boekte reizen naar bestemmingen binnen en buiten Europa. Via een computer kon ik inloggen in CORDA: het oude reserveringssysteem van de KLM. Met dit systeem kon ik zien welke vluchten er beschikbaar waren en tickets boeken. Die tickets printte ik op een speciale printer. Wie ermee gewerkt heeft, weet wat een hérrie dat apparaat maakte.’
De tickets waren duur en Lyanne en haar collega’s brachten ze persoonlijk langs. ‘We maakten pakketjes met folders van de reisbestemming en de tickets. Ook deden we er speciale stickers bij: die konden mensen op hun ticket plakken als op Schiphol bleek dat een vlucht werd geannuleerd. Dan kon je mee met de volgende vlucht.’
Ponsbandjes in de telex
‘Als ik hotels wilde boeken voor vakantiegangers, gebruikte ik eind jaren tachtig voornamelijk de fax’, vertelt Lyanne. ‘En in het geval van Afrika de telex, de voorganger van de fax. De telex werkte met zogenaamde ponsbandjes. Dit waren papieren bandjes van zo’n 2,5 cm breed waarin de informatie gecodeerd in gaten was geponst. In die tijd werden ponsbandjes gebruikt als opslagruimte voor berichten. Op deze manier kon je teksten versturen naar andere telexapparaten. Ouderwets, he?’
Authentieke reizen
Silvia moet lachen als ze dit hoort. ‘Ik heb geen idee wat ponsbandjes zijn. Ik ga het eens googelen.’ Silvia en Lyanne werken nu beiden als reisconsulent bij &Olives Travel: een touroperator die authentieke reizen op maat samenstelt naar de Mediterranee en het Midden-Oosten. Het is Silvia’s eerste baan na haar hbo-studie Toerism Management. ‘Nu werken we met een systeem waarin we direct alle beschikbare vluchten en prijzen naar een of meerdere bestemmingen kunnen zien. Superhandig.’ Dat was vroeger wel anders. Lyanne: ‘Ik moest zelf alles uitzoeken in CORDA en handmatig berekeningen maken. Daar was ik een halve dag mee bezig.’
Beroep met aanzien
‘Twintig jaar geleden had ons beroep echt aanzien’, zegt Lyanne. ‘Als reisconsulent kon ik iets wat niemand anders kon. Mensen konden wel zelf een ticket kopen aan de KLM-balie op Schiphol, maar dat was erg duur. Het was normaal dat je een reis boekte via het reisbureau. Dat kreeg je mee in je opvoeding.’ Door de komst van internet is dat veranderd. Silvia: ‘Veel mensen boeken zelf hun vakantie. Bij &Olives Travel helpen we nu mensen die ontzorgd willen worden en niet alles zelf willen uitzoeken. We maken in overleg met de klant een voorstel op maat. Ik vind die puzzel enorm leuk.’ Volgens Lyanne is dat ook anders dan vroeger. ‘Tot een jaar of tien geleden had je standaard reispakketten van tien of zeventien dagen vakantie, die werden ingekocht door touroperators. Daar kon je niet van afwijken. Wat dat betreft is het samenstellen van een reis veel leuker geworden.’
Een hostess op je vakantieadres
Tegenwoordig kun je veel bijzondere reizen maken. Van fietsvakanties in Azië tot kampeervakanties in Afrika. Lyanne: ‘Vroeger boekten mensen – die wat meer geld te besteden hadden - vooral veilige reizen naar Spanje, Italië en Griekenland in pakketvorm. Ter plaatse was er altijd een hostess of host aanwezig. Was er iets aan de hand? Dan loste zij of hij het voor je op. Ook gaf deze persoon advies voor restaurants en wist welke gebieden er veilig en niet veilig waren. Tegenwoordig zoeken mensen dat zelf online op.’
‘Moderne’ problemen
Sinds corona zijn pakketreizen weer populairder geworden. Silvia: ‘Mensen kiezen nu voor zekerheid. Als het land van bestemming op code rood gaat, krijgen ze via het reisbureau vaak een deel van hun geld terug.’ Afgelopen zomer werden veel vluchten geannuleerd door het personeelstekort op Schiphol. Lyanne: ‘Dat gebeurde vroeger nooit. Ik vind het heel naar als onze klanten hun vlucht missen door de problemen op Schiphol. Als ze me dan bellen, kan ik kijken of er later nog een vlucht gaat. Ons reisbureau en de luchtvaartmaatschappij vergoeden alleen niets. Het is niet leuk om mensen dat te moeten vertellen.’ Silvia knikt. ‘We willen mensen een geweldige en onbezorgde vakantie bieden. Maar helaas hebben we op deze situatie geen invloed.’
Reisfanaten
Silvia probeert in haar vrije tijd zoveel mogelijk te reizen. ‘Ik heb al veel landen bezocht en word enorm geïnspireerd door de reizen die we bij &Olives Travel aanbieden. Binnenkort ga ik drie weken eilandhoppen in Griekenland, ook om onze eigen bestemmingen beter te leren kennen.’ Lyanne heeft een vakantie naar Portugal op de planning staan. Af en toe gaan ze op studiereis. Lyanne: ‘Laatst mocht ik naar het Italiaanse Puglia om de vakantieverblijven te bezoeken die we aanbieden. Zo leuk! Ik ga nu minder vaak op studiereis dan vroeger. Er is veel informatie over bestemmingen te vinden op YouTube. Dat is dan weer een nadeel van de komst van internet.’
Milieubewust
Silvia en Lyanne denken niet dat hun klanten er bewust bij stilstaan dat een vliegreis vervuilend is voor het milieu. Silvia: ‘De mensen die ons bellen, hebben al besloten dat ze willen vliegen. Ze vragen nauwelijks om CO2-compensatie. Zelf betaal ik die overigens altijd, als ik voor mezelf een vlucht boek. Bij &Olives Travel planten we voor elke geboekte reis een olijfboom.’

‘ALS JE VLUCHT NIET GING, KON JE EEN STICKER OP JE TICKET PLAKKEN VOOR EEN VOLGENDE’
EN NOG DIT…
Zijn reisconsulenten eigenlijk nog wel nodig?
Silvia: ‘Zeker wel. Zelf online een reis boeken is vrij gemakkelijk. Maar niet iedereen is behendig met internet en computers. En niet iedereen vindt het leuk of heeft de tijd om zelf een reis samen te stellen. Ook is er heel veel aanbod. Soms zien mensen door de bomen het bos niet meer. Wij kunnen ze ontzorgen en een geweldige vakantie-ervaring bieden. We weten de beste accommodaties, de mooiste steden en dorpen, én de leukste activiteiten: dat scheelt mensen een hoop tijd. Als ze via ons boeken, weten ze zeker dat ze op mooie plekken terechtkomen.’
Waar reisden mensen vroeger vaker naartoe? En waar naartoe nu?
Lyanne: ‘Geloofsreizen naar Jeruzalem, Rome of Santiago de Compostela werden vroeger vaak geboekt. Ook kant-en-klare pakketreizen naar Benidorm, Blanes en Torremolinos waren populair. Mensen die wat meer geld te besteden hadden, boekten een safari in Kenia of reisden naar Sri Lanka en de Malediven. Tegenwoordig vliegen mensen de hele wereld over. De tickets zijn veel betaalbaarder geworden en een ticket boeken is vrij gemakkelijk.’
Wat is volgens jullie de mooiste reisbestemming?
Lyanne en Silvia: ‘We hebben beiden veel gereisd en heel veel mooie landen gezien. Maar op dit moment zijn we beiden heel nieuwsgierig naar Jordanië. We boeken bij &Olives Travel zoveel fly & drive vakanties naar dit mooie land, dat we het zelf ook graag willen ervaren. Zelf zien doet nog beter verkopen.’
